ganduri, Romanesti

Ma transform

Putin cate putin, dar sigur! Si nu intr-un extraterestru, sau in vreun animalut pufos si dragut, nici macar intr-o buburuza… Ma transform intr-o frantuzoaica! Ca e bine sau nu, va spun mai tarziu, ca nu m-am decis inca. Doar sunt in plin proces si foarte subiectiva. 🙂

Am inceput, incet dar sigur, sa le vorbesc limba, sa le mananc cu placere maxima branzeturile (bine, asta faceam si inainte), ba chiar am inceput sa ma subtiez in mod sportiv, ceea ce nu face decat sa ma bucure maxim.

Alte dovezi frantuzesti?

Pai… in seara asta vin niste prieteni pe la noi si vom gati impreuna
– azi am cumparat pestele din piata de peste (do-oh), singura singurica;
– dimineata, in timp ce degustam primul nostru tiramisu ever si sorbeam din cana cu cicorico, ma aud intreband: stii ca nu avem apero diseara? daca li se face foame cat timp gatim? (mai saptamana trecuta ma intrebam cum supravietuiesc atator apero-uri)

De dimineata am avut intalnire cu un consilier de la Pole emploi – ceea ce ma face putin mai mult frantuzoaica si imi da dreptul, pe viitor, la ajutor de somaj si asigurare sociala din partea statului (abia atunci voi fi putin mai linistita la ideea de a fi muscata de unul din cainii care misuna fara lesa pe strada). Olivier mi-a urat dimineata sa have fun la intalnire…. asa ca i-am promis ca voi incepe sa rad de indata ce deschid usa agentiei. Pe de alta parte, cum era inca prea de dimineata si agentia inuman de aproape de casa… oare chiar trebuia sa ma imbrac? De ce nu ma pot duce in pijamale, cu un halat deasupra si cu papucii de casa? Promit sa le duc si lor o cafea. Tiramisu nu, ca nu ma lasa inima…

Ma spal mai des pe cap – si aici simt nevoia sa explic: incepusem sa imi spal parul mai rar, din dorinta de a-l pastra cat mai mult timp pe cap (imi cadea destul de mult la fiecare spalare si am auzit eu prin reviste ca nu-i face bine spalatul prea des). Aici insa, mi se face rusine cand ies cu parul murdar pe strada, pentru ca toata lumea este ferchezita, aranjata, parfumata…. Ba chiar am inceput sa ma mir cand trece cineva pe langa mine mirosind a transpiratie (cine nu a calatorit cu autobuzul in Bucuresti in miez de vara, nu incercati sa intelegeti).

Am inceput sa raspund la telefon cu “oui, alo?”

– Oui, alo? (fixul)
– ……
– Alo?
– Oui, bonjour, madame Pillaud-Tirard?
– Non, c’est madame Ivan.
– Vous parlez francais?
– Oui…
– Alors, je fais une etude apropos de blah-blah. Est-ce que vous avez deux minute?
– (cum imi luasem plasa la ultimul studiu telefonic de 2 minute – a se citi 15) Non, desolee.
– Mais c’est seulement deux minutes…

Dau indicatii turistilor dar si localnicilor despre cum sa ajunga in locul x.

Am card gratuit de autobuz (un mic ajutor din partea statului, iar lista este lunga, mai ales pentru cetatenii francezi).

Dar mai am multa paine si branza de mancat pana sa ma numesc frantuzoaica (si nu datorita unui certificat de casatorie):
– inca mai tusesc in pumn “cocalar” cand vad un guler ridicat, desi ei nu au habar despre ce vorbesc
– inca nu spun merci, au revoir! soferului de autobuz, desi imi place enorm ideea
– inca nu merg cu bicicleta oriunde, pentru ca nu m-am obisnuit cu ideea ca soferii ii feresc pe biciclisti
– inca mai sunt oameni care tipa la mine si vorbesc rar, in ideea ca asa inteleg mai bine franceza, desi eu vorbesc normal cu ei (ma da de gol accentul – despre care Olivier spune ca este foarte dragut iar eu il cred)
– inca nu m-am obisnuit cu ideea ca pana si Galeriile Lafayette sunt inchise duminica
– inca mai asociez culoarea pielii cu ce stiu de acasa, desi aici majoritatea isi vad de viata, de jobul si de familia lor
– inca nu am gustat toate categoriile de branzeturi, drept urmare nu le pot identifica din multime…

Apropos….consilierul de la Pole emploi mi-a spus ca nu a mai avut de-a face cu un roman asa deschis, curat, care sa vorbeasca limba franceza si care sa nu fie acolo doar pentru a primi cardul gratuit pentru transport. Si a vazut ceva romani la viata lui… Frumos, nu?

 

Standard

Leave a Reply

