Romanesti

Asistenta sociala in Toulouse

Cum bine spune o zicala romaneasca, de ce ti-e frica nu scapi! Mie imi era frica de situatia in care am nevoie sa merg la doctor inainte sa am asigurare de sanatate aici. Si mai rau ar fi fost sa am nevoie sa merg la dentist si sa nu fiu in Romania. Si n-am scapat, pentru ca mi s-a spart o masea de minte, care este inca vie.

Am dat sfoara-n tara si am inceput sa primesc numere de telefon si informatii despre unde sa merg si ce e de facut in cazul meu, ceva mai…special. Cum salariul meu pe o luna nu prea acopera costurile dentistului, am ajuns la serviciul de asistenta sociala, stomatologie (care are cabinetul la sectia de dermatologie, normal).

Am sunat mai intai la spitalul universitar, am vorbit cu o tanti, i-am explicat situatia si foarte amabil mi-a spus ca trebuie sa sun in alta parte, ca ei nu primesc carduri europene de sanatate si ar trebui sa platesc. Dar asteptati putin, sa caut numarul de telefon…

Am sunat apoi la numarul de telefon primit, tot o tanti, am explicat iar situatia, mi-a spus ca da, se poate, dar abia marti (era joi cand am sunat), ca au program doar dimineata si e plin. Dupa ce i-am spus ca e o urgenta si nu pot astepta pana marti, s-a dus sa intrebe, apoi mi-a spus sa ma grabesc azi, ca e deja multa lume. Mi-a explicat cum ajung la ei (la stanga, la dreapta, la stanga, la dreapta) si asta a fost.

Ajunsa la receptie am vazut ca lumea isi spunea numele si erau bifati pe o lista cu programari. Am intrebat daca trebuie sa fiu pe lista, ca nu mi-am facut programare. Mi s-a spus sa astept putin. 2 persoane mai tarziu mi-a venit si mie randul si totul a decurs lin. Mi-a cerut datele de identificare plus inca niste detalii despre situatia mea in Toulouse. Mi-a laudat nivelul de limba franceza si dupa ce i-am spus ca am venit aici din dragoste, mi-a mai pus ceva intrebari pe langa. Foarta amabila, deloc colturoasa ba…din contra..calduroasa. M-a intrebat daca am fost deja sa vorbesc cu un asistent social. Ah, nu? Stati ca va trimitem noi la unul, sa va ajute cu securitatea sociala.

Am trecut mai departe in sala de asteptare, unde multi oameni vorbeau ca la piata in timp ce eu ma chinuiam sa mai citesc putin. Vreo 45 de minute mai tarziu a venit doamna dentist si m-a preluat. La fel de zambitoare mi-a mai pus si ea cateva intrebari, a completat o fisa si m-a intrebat daca am vorbit deja cu un asistent social. Ah, nu? Pai va trimitem noi la unul.

Inainte sa plec am mai trecut o data pe la receptie, am primit o fisa si am fost indrumata spre asistentul social. Doamna a iesit chiar din cladire ca sa imi arate pe unde sa o iau (era chiar peste drum). Nu s-a pus o secunda problema banilor sau a atentiilor.

A doua cladire, cu fisa in mana, alta receptie. O doamna in spatele unui birou mi-a spus sa las fisa in casuta inscriptionata asistenta sociala si sa astept in sala. Vreo 50 de minute mai tarziu (timp in care Mada a avut timp sa gaseasca si sa rezerve biletele de avion) a venit o domnisoara zambitoare si m-a preluat. Uitati, aveti o programare pentru joi dimineata, haideti cu mine sa va dau o lista cu documentele pe care sa le aduceti. Veniti tot aici, ma cautati tot pe mine. Apoi a plecat in pauza de masa.

In drum spre iesire am vazut-o pe prima doamna de la receptie fumand pe un gardulet. Urmandu-mi instictul, m-am dus sa-i spun la revedere si ca-mi plac tare mult sandalele ei negre si cu toc jos. Mi-a zambit, am mai stat putin de vorba si, auzind ca nu am un job cu norma intreaga, m-a dus la o doamna sef de sectie ca sa faca rost de date de contact de la diverse agentii care au nevoie de interpreti de romana, engleza sau germana. Pai rar se intampla sa ne vina oameni asa, ca dumneavoastra.

Am plecat zambind de acolo. Calitatea lucrarii in sine a fost deplorabila, pansamentul cazand la prima periere cateva ore mai tarziu. Serviciile in schimb….ireprosabile! Asa e si la noi la stat…la servicii sociale? Ca nu am avut ocazia sa le testez…

Standard

Leave a Reply

