Romanesti

Spovedanie

Nu prea merg la biserica de multi ani. Mi-au fost de ajuns natura si inauntrul meu. Plus ca nu prea am cunoscut preoti asa cum imi place sa cred ca sunt ei lasati sa fie – sfatuitori, confidenti, indrumatori. Nu-mi place sa mi se spuna ce sa fac, mai ales cand este doar pentru ca asa trebuie. Nu mi-a placut niciodata cuvantul asta: TREBUIE. De ce trebuie? Unde scrie? Parca eram stapana propriei mele vieti. In schimb, toti avem nevoie de cate o indrumare din cand in cand, mai ales cand ratacim bine de tot drumul si nu mai stim ce si cum, unde-i susul si unde-i josul. Am avut ceva momente din astea in ultimul an, cu toate schimbarile petrecute. Si tare mi-ar fi prins bine un duhovnic asa cum este definit in carti. Nu l-am gasit. Poate n-am cautat bine, nu stiu, cert e ca inca il mai doresc in viata mea.

Dar nu despre asta voiam sa va scriu. Ci despre mine la general. Am avut 4 luni sa ma descos si sa ma intorc pe toate partile. Se pare ca o sa mai am vreo 2, dar parca m-as apuca de facut si altceva in afara descusutului.

Ce am aflat despre mine e complex dar rezolvabil. Dar de luuuuunga durata. Sunt lucruri care nu au fost facute la vremea lor si acum vor consuma mai multa energie. Dar sunt importante si baza altora care se doresc implinite.

Concret, sunt multe notiuni si concepte. Cultura generala, informatie, puterea conferita de ele. Totodata si increderea in mine insami, in orice imprejurare, cu orice interlocutor. Matematica, istorie, geografie, politica, literatura, filozofie… cam asta ar fi o descriere larga a ceea ce mie imi lipseste acum. Si ma simt uneori handicapata in fata celorlalti (din fericire nu in fata tuturor, pentru ca, nu-i asa, exista intotdeauna cineva mai prost ca noi; desi n-as numi-o chiar prostie, poate doar neinformare). Cel mai tare am resimtit aceste lipsuri citind un blog de care m-am impiedicat din greseala cu ocazia alegerilor… si n-a mai fost chip sa “scap” de el. Este scris de Cristian Sima si se numeste Marea spovedanie (da, de acolo se trage si numele acestui articol). Pe langa stilul absolut delicios in care se face spovedania, informatiile sunt de aur! Si total noi pentru mine. Si nu spun asta cu mandrie. Dupa ce am sorbit toate postarile cu viteza luminii, odata cu ultimul “va urma”, mi s-a facut sete. Sete de informatie. Am citit imediat “De ce este Romania altfel” a lui Lucian Boia, ceva sonete de Shakespear care zaceau in inbox de ceva vreme, ba am cautat si articolele mai vechi din HotNews ale lui Cristian Sima.

Stiu, e nimic, dar am un apetit imens. De cand am renuntat la televizor, imi folosesc tot timpul liber pana plec la copii pentru a citi. Ceea ce imi lipseste acum sunt interlocutorii. E palpitant sa aflu toate aceste lucruri noi (pentru mine), dar simt nevoia sa le impartasesc si sa le dezbat. Iar unele lucruri romanesti au nevoie de romani.

Cum lacunele sunt numeroase, fac oficiala lista (este o incercare de a combate delasarea):
– istorie generala (dar mai ales a Romaniei) – desi am citit ceva in domeniu, nu reusesc sa retin informatiile intr-o ordine cronologica. Pana acum am reusit doar o idee generala a evenimentelor. Daca are cineva recomandari sau calitati de povestitor, eu va astept cu drag.

– geografie – in afara locurilor in care am calatorit, am tot o idee generala cam pe unde sunt continentele si unele tari. Mi-am propus sa fac rost fie de o harta mare a lumii, fie de un glob… sau chiar de amandoua.

– matematica – pe langa faptul ca este o materie logica (iar mie imi place gandirea logica, in ciuda faptului ca sunt femeie), are aplicatii multiple in viata de zi cu zi. Am avut “bafta” a 2 profesori fara inclinatie catre elev atat in scoala generala cat si in liceu (poate va povestesc despre ultimul) si mi-a lipsit acea persoana care sa imi explice matematica. Stiu sigur ca se poate. Momentan ma voi rezuma la a citi si a face exercitii cu Pacificatorul. Sper doar sa intalnesc acea persoana intr-o zi (sau seara) care sa imi desluseasca aceasta limba pana acum straina.

– literatura – in scoala am citit lectura obligatorie si cam atat. Conditiile din acea vreme n-au fost chiar prielnice, desi as fi reusit mai mult daca imi dadeam silinta. Cu toate astea, eram buna la comentarii si aveam o relatie frumoasa cu profa’ de romana. Am o lista lunga si in continua crestere cu ceea ce imi doresc sa citesc. Sunt domenii diverse, unele cu recomandare, altele pur si simplu. Cu toate astea, primesc bucuroasa recomandarile voastre. Carti citite, devorate sau doar comentate de altii.

– filozofia – aici nu stau bine deloc. N-am citit niciun mare filozof si nici nu am multe cunostinte despre ei. Dar mi-au trecut pe sub ochi ceva citate. Si mi-au placut, ba chiar mi s-au parut foarte actuale. Asa ca m-au facut curioasa.

– politica. Am lasat-o intentionat la sfarsit. Nu-mi place si nu mi-a placut niciodata. De aceea am respins-o total din viata mea. Nu stiu partide, cine ce face sau nume. Am trait bine-mersi fara ele pana acum. Dar nu prea merge studiul istoriei fara notiuni din politica. Asa ca accept compromisul.

Sigur, sunt notiuni elementare, care se invata in scoala (mai putin politica), ar putea spune unii. Total de acord. Nu conteaza ce a fost (un profesor total nepriceput, altul total neinteresat sau prea mult timp intre casa si scoala), conteaza ce este acum. Si stiu sigur ca este multa dorinta. Sa tina si determinarea, si voi creste intr-un an cat altii-n sapte.

Pe voi va astept cu de toate: comentarii, recomandari, tips & tricks, ba chiar si cu dezbateri. Am skype, am FB si adresa de mail pentru cei de care sunt departe.

Standard

Leave a Reply

