Romanesti

Prin ochii mei

Se discuta in continuu pe acelasi subiect. Presa are in fiecare zi cateva articole care dezbat atacurile. Ieri si sambata numarul total al francezilor care au iesit la manifestari a atins 4 milioane. Am fost si eu unul dintre manifestanti, desi nu cetatean francez. M-am dus mai mult din curiozitate, recunosc. Prima mea manifestatie a fost un mars al tacerii. In fata si in spatele nostru, cat vedeai cu ochii, se intindea calma o mare de oameni. Oameni de toate varstele, unii cu mesaje, altii cu un pix sau un creion in par sau in mana. Toti in liniste. Singurul zgomot venea de la valurile de aplauze care strabateau multimea. Atat. N-a strigat nimeni, nu s-a batut nimeni, nu s-a spart niciun geam. In Toulouse au fost 180 de mii de oameni, aproape in totalitate albi. Coloana de manifestanti era asa de lunga incat inconjura orasul.

Noi am mers in coloana 3 ore. Pentru ca incepuse sa se lase frigul si unul dintre noi era racit, am incheiat seara cu un tratament romanesc: tuica fiarta. Pe canapea, cu cestile aburinde, dezbaterile au continuat. Am fost si voi ramane outsider. N-am cum sa-i inteleg in reactia lor imediata si unitara. Vin dintr-o tara unde aceste concepte sunt abia in fasa.

Am citit zeci de articole scrise ca reactie la tot ceea ce s-a intamplat. Cum era de asteptat, parerile sunt impartite. In mare parte articolele romanesti critica reactia francezilor. Francezii sunt impartiti – pe de o parte sunt cei care au mesajul Je suis Charlie la profil si, pe de alta parte, sunt cei care spun ca atacurile sunt doar o alta forma de manipulare.

Eu am facut parte dintre manifestanti pentru ca nu sunt de acord cu violenta si cu atat mai putin cu luarea unor vieti omenesti. Nu conteaza motivul! Viata este a fiecaruia si nu ar trebui sa fie atinsa de nimeni!
M-am uitat la cateva caricaturi facute de Charlie si mi se par gretoase. Cu toate astea, nu sunt un motiv ca cei care le-au facut sa moara. E ca si cum am spune ca e ok ca in Rusia sunt ucisi oamenii pentru ca nu sunt de acord cu Putin (puteti citi detalii in articolele scrise de Anna Politkovskaia).

Nu stiu cum si cand se va sfarsi toata povestea asta. Pana acum francezii au fost pasnici iar reactii ale musulmanilor nu stiu sa fi fost. Nici la manifestatie nu stiu sa fi participat, desi unii dintre ei sunt francezi. Faptul ca atat musulmanii cat si cei de culoare nu au fost la manifestatie este pentru ca ei nu se simt cu adevarat parte din poporul francez; iar acesta este esecul Frantei, ca tara.

Maine se zvonesc niste poze cu noua familie, ca sa revenim la roz si pufosenie. 🙂

Standard

Leave a Reply

